مرگ یکی از اصلی ترین عناصر در زندگی است. بنابراین در تمامی ساختههای بشر شاهد وجود این عنصر هستیم چرا که در ذهنمان نهادینه شده است؛ هر شروعی پایانی دارد و این پایان همان مرگ است. بازیهای ویدیویی هم از این قائله مستثنا نیستند. در تمام بازیهای ویدیویی شخصیت اصلی و البته شخصیتهای فرعی ممکن است بمیرد و این بخشی از بازی است. بسیاری از بازیها به شما یاد میدهند که مردن در آنها چندان اهمیتی ندارد چرا که به سرعت به زندگی بازخواهید گشت. از طرف دیگر عناوین زیادی هستند که مرگ را عنصری بازگشت ناپذیر میدانند.
در این میان تعدادی از بازیها هستند که مرگ در آنها بازگشت پذیر است و حتی به سخره گرفته میشود. در این بازیها مرگ تجربهای شوکه کننده و یا شاید تحقیر کننده به حساب میآیند. چرا که در عوض مردن، بازیها شما را در موقعیت ضعف قرار میدهند یا بازیکنان را به خاطر مردن مسخره می کنند. روشهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد، شکستن دیوار چهارم، اضافه کردن آیتمهای عجیب و یا باز شدن درجه سختیهای بامزه. در چندین بازی متفاوت این حالت را تجربه کردهایم. روشی خاص که علاوه بر منحصر به فرد کردن مرگ در بازی، کلیت بازی را تبدیل به عنوانی متفاوت میکند و باعث میشود تا مدتها نام بازی و سکانسهای مرگش را فراموش نکنید. با ما همراه باشید تا به 10 10 بازی بازیکنان را به خاطر مردن مسخره می کنند، بپردازیم.
بازی BATMAN: ARKHAM SERIES
شخصیتهای شرور شهر گاتهام مدتهاست که به دنبال شکار و کشتن بتمن هستند و برای گرفتن بتمن، دست به هرکاری زدهاند. در سری Batman Arkham که توسط Rocksteady توسعه یافته است، اتفاقات زیادی باعث میشود تا شما زودتر از موعد اصلی، شوالیه تاریکی را به درون قبر بفرستید و زودهنگام موجب مرگش شوید. سازندگان از این موقعیتها استفادهای خاص کردهاند و بعد از هر بار مردن در بازی، با بازیکنان شوخی کوتاهی میکنند.
طی بازی ماموریتهای متفاوتی وجود دارد و در هر کدام از این ماموریتها شما به دنبال یک شخصیت شرور خاص هستید. اگر در طی این ماموریت دست از پا خطا کنید و خودتان را به کشتن بدهید بلافاصله صفحه سیاه میشود. ناگهان همان شخصیت شرور مورد نظر به میدان میآید، از بالا به شما نگاه میکند و جملههایی تحقیر آمیز برایتان به یادگار میگذارد. نکته جذاب این بخش این است که هر کدام از شخصیتهای شرور دیالوگهای مخصوص به خودشان را دارند. برای مثال جوکر شوخیهای خنده دار انجام میدهد در حالی که سایر شخصیتها مانند Killer Croc برایتان رجز میخوانند.
در هر حال بسیار جالب است و هربار موجب میشود که برای زنده ماندن بیشتر تلاش کنید. هیچکس دوست ندارد توهین و تمسخرهای زیاد نصیبش شود.
بازی METAL GEAR SOLID 5
همه هیدئو کوجیما را میشناسید. این مرد عاشق استفاده کردن از عناصر عجیب و خاص در ساختههایش است. حتی اگر این عناصر در بسیاری از مواقع احمقانه، خنده دار و یا شاید بچهگانه باشند. کوجیما تا جایی که بتواند از این عناصر بهره میبرد و بدون شک یکی از بازیهایی که پر شده است از کارهای خاص کوجیما، بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain است.
فقط کافی است در این بازی، طی انجام یک ماموریت چندین بار شکست بخورید و بمیرید. بعد از مرگهای متعدد دوباره به بازی برمیگردید اما در یکی از بازگشتهایتان متوجه تفاوتی در ظاهر شخصیت خواهید شد. کلاهی به شکل یک جوجه، روی سر بیگ باس قرار میگیرد! نکته جالب ماجرا اینجاست که با بر سر گذاشتن کلاه هیچ یک از دشمنان شما را نمیبینند و برایشان مثل یک روح خواهید شد. بازی با این حرکت به شما اعلام میکند که برای انجام ماموریت توانایی کافی ندارید و با گذاشتن یک کلاه بچهگانه بر سرتان، شما را به تمسخر میگیرد.
البته امکان این وجود دارد که از طریق منوهای بازی کلاه جوجه را از سر بردارید، اما چیزی که یکبار مشاهده کردهاید دیگر از ذهنتان خارج نخواهد شد. این کلاه راهی امن برای گذراندن ماموریتهاست، اما شما آنقدر بزدل هستید که از آن استفاده کنید؟ قطعا جواب نه خواهد بود.
بازی METAL GEAR SOLID
باز هم سری Metal Gear و باز هم هیدئو کوجیما. هنوز کارمان با این بازیساز و کارهای عجیبش تمام نشده است. اگر حتی به سری Metal Gear علاقهای نداشته باشید هم از کارهای خاص کوجیما در این سری با خبر هستید و به احتمال زیاد میدانید که در مقطعی در این بازی، شخصیت شرور Psycho Mantis با شکستن دیوار چهارم به شما اشاره میکند که در یک بازی هستید. این کاراکتر با خواندن کارت حافظه دستگاه شما، تمام علایقان را میبیند و حتی سریالهای مورد علاقهتان را نام میبرد و بعد از آن کنترلرتان را به ویبره میاندازد.
ماجرا جایی جالبتر میشود که تا رسیدن به Psycho Mantis چندین بار بمیرید یا بهخاطر دیده شدن توسط نگهبانها ببازید. اگر مسیر را اینگونه طی کنید، کاراکتر شرور مرحله، علاوه بر سایر کارهایی که میکند؛ به شما اشاره خواهد کرد که چه مقدار کم تجربه و سر به هوا هستید. چرا که نتوانستید مرحله را بی نقص بگذرانید.
قطعا توهین و یا تمسخر خیلی بدی نیست، اما همین بخش موجب شده است تا این شخصیت و کارهایش در یادمان بماند.
بازی THE MESSENGER
شخصیت Quarble در بازی The Messenger از همان ابتدا سر به سرتان خواهد گذاشت و هر بار که بمیرید شما را مورد تحقیر قرار میدهد. به طور کلی شخصیت پردازیاش بر پایه تمسخر ساخته شده است. چرا که طبق داستان، در بازی وظیفهاش این است که پس از هر مرگ، شما را دوباره به زندگی برگرداند و در کنارش مطمئن شود که مرگتان را فراموش نکنید. به همین دلیل با جملههای خاص و به یاد ماندنیاش شما را تحقیر میکند. برای مثال ممکن است بعد از مرگتان آمار دقیق دفعاتی که شما را به زندگی بازگردانده است را بلند جار بزند؛ و یا با تحقیر از شما بپرسد که آیا با پاهایتان مشغول بازی کردن هستید؟!
از سایر جملههای محبوبش میتوان به «بهتر است دفعه بعد از پرش استفاده کنی» یا «انتظار بیشتری از تو نداشتم» نام برد. به طور کلی یکی از مهمترین عناصر موجود در بازی، همین دیالوگهای Quarble است.او هر بار با جملهای جدید به سراغتان میآید و شما را مسخره میکند. بدون شک هیچکس دوست ندارد یک اهریمن مغرور مسخرهاش کند، اما چارهای نیست!
بازیهای SHADOW OF MORDOR / SHADOW OF WAR
سیستم Nemesis یکی از مهمترین بخشهای سری بازیهای Shadow of Mordor و Shadow of War است. این سیستم در کنار کارآیی خاصش، عناصر متفاوتی را نیز به بازی میآورد که دقیقا همان عناصر باعث شدهاند تا بازی در این لیست حضور داشته باشد. بدون شک یکی از مهمترین جنبههای بازی همان سیستم یاد آوری و خاطرات است. اگر شما با یک Orc مبارزه کنید و به هر دلیلی مبارزهتان به مرگش ختم نشود، رابطهای بین شما و ارک کاپیتان به وجود خواهد آمد. دشمن مورد نظرتان از آن به بعد مدام قویتر میشود و در خاطرش میماند که چندبار شما را شکست داده و یا چند بار از دستتان فرار کرده است.
همانطور که اشاره کردیم، کاپیتانهای ارک همه چیز را یادشان میماند و این حالت زمانی به اوج خودش میرسد که بحث مرگ به میان خواهد آمد. اگر یک کاپیتان ارک چندین بار شما را کشته باشد، در دفعات بعدی شکستهای شما را به رختان خواهد کشید و با جزئیات تعریف خواهد کرد که چگونه شما را شکست داده است. همین کری خوانیها باعث میشود که شما بیشتر از قبل عصبانی شوید و با شتاب بیشتری به سراغ کشتن ارک خوش شانس بروید، که البته اغلب موجب شکست دوبارهتان میشود. این سری از بازیها عناوین چندان به یاد ماندنیای نیستند، اما همین سیستم موجب شده است تا بعد از سالها دوباره به یادشان بیافتیم.
بازی NINJA GAIDEN BLACK
اگر با سری Ninja Gaiden چندان آشنا نیستید بهتر است بدانید که این سری از بازیها عناوین سختی هستند و بدون شک در میانشان بازی Ninja Gaiden Black یکی از سختترینهاست. کافی است این بازی را تجربه کنید تا متوجه میزان سختیاش بشوید. اگر به تجربه بازی Ninja Gaiden Black بپردازید، دفعات زیادی میمیرید. اما یک راه فرار برایتان وجود خواهد داشت. حالت Ninja Dog! با گذاشتن بازی روی این حالت، درجه سختی بازی را کاهش خواهید داد، اما در کنارش باید ضررهایی را به جان بخرید، یا بهتر است بگوییم بهخاطر مرگ کمتر، تحقیر را به جان بخرید.
با انتخاب این حالت، شاگرد ریو که آیانه نام دارد، تبدیل به استادش میشود و کمی هم برای ریو سخنرانی میکند تا به ما بفهماند که تواناییهایمان برای بازی کافی نیست. اما این پایان کار نیست. آیانه یک ربان صورتی هم به ریو میدهد که میتوانید آن را بپوشید. شاید احمقانه به نظر برسد، اما با پوشیدن این ربان قدرت ضرباتتان به شدت زیاد خواهد شد. بدون شک روش بازی Ninja Gaiden Black برای ایجاد درجه سختی ساده، روشی خاص و به یاد ماندنی است.
بازی THE DISHWASHER: VAMPIRE SMILE
ممکن است تا به حال نام بازی The Dishwasher: Vampire Smile را نشنیده باشید. اگر تا به حال به سراغ این بازی نرفتهاید، آن را در لیست بازیهای که باید تجربه کنید بگذارید. این عنوان یک بازی اکشن سرگرم کننده است که نمرات مناسبی هم دریافت کرده است.
بازی The Dishwasher: Vampire Smile تمی سیاه، ترسناک و مخوف دارد. اما اگر کمی از رنگ و روی بازی بترسید و به سراغ درجه سختی « Pretty Princess» بروید همه چیز تغییر خواهد کرد. برای این که بتوانید قفل این درجه سختی را باز کنید باید چند باری در بازی بمیرید. بعد از آن درجه سختی Pretty Princess باز خواهد شد و میتوانید آن را انتخاب کنید. اما تفاوت این درجه سختی چیست؟
بگذارید ساده توضیح دهیم. با انتخاب درجه سختی Pretty Princess، فیلتری صورتی رنگ روی تمام بازی قرار میگیرد و تم خوفناک بازی را به کل تغییر میدهد. حتی اگر کمی توجه کنید در گوشههای تصویر چند علامت قلب معلق هم رویت خواهید کرد. اما این پاین کار نیست. تحقیرهای بازی در همین بخش تمام نمیشود. کافی است کمی با این درجه سختی پیش بروید تا به عمق فاجعه برسید. زمانی که روی این درجه سختی دشمنان را میکشید، به جای خونریزی، انفجاری زیبا از رنگین کمان را مشاهده خواهید کرد.
ما با این مقدار توانایی مستحق رنگینکمان هستیم. واقعا زیباست!
بازی BORDERLANDS 2 و بازی BORDERLANDS 3
هر بار که در سری Borderland میمیرید، بدنتان از بین خواهد رفت و دوباره روی یکی از نقاط مربوط به Respawn، زنده خواهید شد. اما این نقاط برای زنده کردن دوباره، از شما هزینهای دریافت خواهند کرد و آن هزینه آبروی شماست. هر بار که روی یکی از نقاط ریاسپان میشوید، صدایی خواهید شنید که جملهای کنایه آمیز و یا تحقیر کننده به شما میگوید.
سری BORDERLANDS تم خاص خودش را دارد و همیشه سعی کرده است شوخیهای بامزه زیادی در بازیهایش جای دهد. بدون شک این سیستم هم یکی از همین تلاشهاست. جملههایی که نقاط ریاسپان به شما میگویند همیشه کنایه آمیز نیستند. بعضی از آنها جوکهایی بی مزه هستند که به همان سبک مخصوص BORDERLANDS ساخته شدهاند. اما به غیر از تعداد محدودی از این جملههای به ظاهر بامزه، سایر آنها توهین و تحقیر هستند و مستقیما به شما اعلام میکنند که توانایی کافی برای گذراندن مراحل را ندارید.
تا به اینجای کار، به ترتیب از تحقیر شدن توسط شخصیتهای شرور سری بتمن و اهریمن بازی Messenger، به تحقیر شدن توسط نقطه ریاسپان رسیدهایم. پیشرفت بزرگی است.
بازی DEADPOOL
شخصیت Deadpool به شکستن دیوار چهارم و مکالمه مستقیم با مخاطب معروف است. البته شاید بهتر باشد از کلمه مکالمه استفاده نکنیم، چرا که ددپول بیشتر مشغول ساختن جوکهای خنده دار است. پس چرا سازندگان بازی از این فرصت استفاده نکنند؟
در بازی Deadpool از شخصیت پردازی خوب کاراکتر بهترین استفاده را کردهاند و شاهد این هستید که ددپول از هر فرصتی استفاده میکند تا دیوار چهارم را بکشند و با شما صحبت کند. بله درست حدس زدید، مواقعی که میمیرید هم این اتفاق رخ خواهد داد.
هربار که در بازی میمیرید، ددپول ظاهر میشود و شما را با جملات تحقیرآمیز جدیدی آشنا میکند و این کار را تا آخر بازی ادامه میدهد. البته همانطور که میدانید ددپول یک شخصیت نامیراست و این مسئله باعث میشود تا مقصد توهینها و جملات تحقیر آمیز ددپول، مستقیما بازیکنان باشند. کافی است چندبار در بازی بمیرید، بالاخره در مقطعی زیر سرزنشهای ددپول، متقاعد میشوید که حتی توانایی کنترل یک شخصیت نامیرا را هم ندارید.
بازی STYX: SHARDS OF DARKNESS
بازی Styx: Shards of Darkness درست مثل عناوین قبلی در سری، علاقه زیادی دارد تا کمی با بازیکنان شوخی کند و مقداری همه چیز را به سخره بگیرد. بازی Styx: Shards of Darkness روش خاصی دارد و معمولا این کار را با شکستن دیوار چهارم انجام میدهد و همانطور که حدس میزنید، هربار که میمیرید این اتفاق رخ میدهد.
هربار که میمیرید علامت «You Are Dead» (شما مردهاید) توسط خود شخصیت Styx به شما نشان داده خواهد شد و این شخصیت مستقیما به شما میگوید که مسئول تمام دردها و سختیهایی که میکشد شما هستید.
همانطور که مشخص است، نمایش مرگ در بازی Styx: Shards of Darkness، بعد از چند دفعه مردن خسته کننده میشود و دیگر همان حس و حال ابتدایی را ندارد. خوشبختانه میتوانید این نمایش دراماتیک مرگ را در منوهای بازی پیدا کرده و غیر فعال کنید.